TEX! TV

Välkommen till TEX! TV

Här hittar du webinarier, intervjuer mm som kan vara av intresse för dig som är verksam inom textil och mode och närliggande branscher.

7 september 2021 – Branschen öppnar upp!

Efter ett och ett halvt år i pandemins skugga börjar det röra på sig i branschen! Vi pratar med Habit sko & modes mediechef Freddy Bustos om vikten av bransch-event och vad som händer i höst.

 

 

31 augusti 2021 – Hållbart Fast Fashion! Hur funkar det?

Som ett led I sitt hållbarhetsarbete lanserade NA-KD plattformen NA-KD Circle i april.

Företaget har av New York Post rankats som ett av de mest hållbara bolagen inom mode 2021.

Vi pratar med NA-KDs hållbarhetschef Anna Winde om hur man arbetar med hållbarhet inom Fast Fashion segmentet och hur man tar sig an utmaningen med att skapa cirkulära flöden.

 

 

29 juni 2021 – Breakit- ”Kyrkan mitt i byn” för det nya näringslivet.

Teknik och innovation stöper just nu om näringslivet i grunden.

Breakit är en ny, snabbväxande nyhetskanal för den som vill följa och vara en del av detta historiska skede. De har i dagsläget 200 000 unika webläsare i veckan.

Vi pratar med Stefan Lundell, en av grundarna till plattformen som berättar om bla syftet med satsningen och hur de lyckades skaffa kapital mitt i en era av tidningsdöd och järnhård konkurrens.

Stefan pratar också om Tech och Start-Up bolag inom det sk ”nya näringslivet” och varför vi ser en mediabevakning om detta centrerad till främst Stockholm.

 

 

21 juni 2021 – Smarta textilier – forskning på Textilhögskolan i Borås

Kläder som kan fungera som ett sk kommunikativt gränssnitt för exempelvis dövblinda genom textilbaserad elektronik.
Detta är ett av alla forskningsprojekt som bedrivs på Textilhögskolan i Borås.
Dessa projekt och det breda utbildningsutbud som erbjuds av Textilhögskolan i Borås har bidragit till att positionera Borås som ett internationellt centrum för textil innovation och kompetens.
Textilhögskolan samverkar även tätt med näringslivet för att genom nya rön skapa nya produkter och stärka lokala företag.

I detta avsnitt berättar Nils-Krister om sitt arbete och hur han ser på möjligheterna med smarta textilier och vilka nya material han ser potential i som bas för framtida textiltillverkning.

 

 

14 juni 2021 – Uppåt väggarna med Anna Appelqvist

2012 hade Gina Tricot en omsättning på 2,5 miljarder. Anna har haft en fantastisk resa med bolaget som startades vid föräldrarnas matsalsbord utanför Borås 1997.

2020 klev hon av och har nu tillsammans med sin make startat BelarteSTUDIO, där de satsar på heminredning i premiumsegmentet. I denna intervju berättar Anna om tankarna kring satsningen och hur den närmsta framtiden ser ut

 

 

 

10 juni 2021 – INK LAB Special

Under våren 2021 så har ett gäng kreativa entreprenörer deltagit i INK LAB – ett program för affärsutveckling och rådgivning arrangerat av Borås INK. Den 2 juni hölls en avslutande pitch för en kunnig jury och priset för bästa affärsidé gick till Mohammed Kossir, som förutom äran även vann 50 000 kronor. Vi pratar med Mohammed om affärsidén, vad vinsten innebär och vad som är på gång i sommar.

 

 

7 juni 2021 – Omställning och fokusering – 1 år med pandemin
I och med pandemins utbrott förra våren, ställdes allt över ända för Bubbleroom.
Vi pratar med VD Ville Kangasmuukko Nordström om omställningen till ett bredare produktutbud och utvecklingen av verktyg för att minska returgraden och utnyttjandet av generösa returvillkor.

 

 

31 maj 2021 – ACTE Europeiskt textilt samarbete.

Vi pratar med Nelly Hayek, näringslivsutvecklare på Borås Stad

ACTE som organisation har i dag medlemmar i över 30 kommuner i EU som tillsammans bildar ACTE, ett kluster där europeisk textil, läder, skor, ull och modeindustrin möts för att skapa framtidens textilindustri i europa.
Vi får i denna intervju reda på vilka frågor ACTE arbetar med. Vi pratar även om Rebel Pin Fashion Award och The Native Project.

 

 

24 maj 2021 Lecture: Transparency – the rationales, work and consequences of working with transparency at Nudie Jeans Co. An institutional perspective on a Swedish denim company’s transparency work

In 2012, Nudie Jeans took on an ambition to become ‘the most transparent company in the world’. The ambition is reflected in a general trend in society towards increased openness and transparency. But what does ‘transparency’ actually mean in practice? What work is carried out within the organisation, for what reasons and with what consequences?

Based on her dissertation on transparency in a Swedish denim company, Gabriella Wulff presents and discusses how Nudie Jeans Co. worked towards increasing organisational transparency. Gabriella Wulff, PhD is a lecturer at the Swedish School of Textiles in Borås, where she is responsible for courses in field studies as well as the future of fashion retail. She is also a researcher at Centre for Consumption at Gothenburg University. Her interest lies in finding sustainable solutions for the fashion and clothing industry. Her current research project is on sales and discounts in clothing companies, and how it relates to profitability and sustainability of the firm. She has an in-depth knowledge on the textile and clothing industry, with a PhD thesis on transparency in a Swedish denim company, as well as field study experience from Portugal and Bangladesh.

 

 

17 maj 2021 – Intervju med Jonas Olofsson, VD på C Land Logistics

Vi pratar logistik!

I och med den ökade e-handeln, incidenten i Suez kanalen och Pandemin generellt har frågor kring sårbarhet och begränsningar i handelsflödet blivit aktuella.

Hur ser det ut och vad bör man som företag tänka på gällande logistik framåt?

 

 

10 maj 2021 – DREGEN – Kreativitet – Varumärke & Passion

I veckans avsnitt gästas vi av Andreas Tyrone Dregen, artist och passionerad kreatör.

Vi pratar om influenser, kreativitet, skapandelusta och livet i rampljuset.

Vi vi resonerar kring hur uppväxten i Nässjö var en förutsättning för den framgångsrika musikkarriären och hur det kändes vid genombrottet när allt ljus plötsligt hamnade på honom.

Hur ser han på sina reklamsamarbeten och kritiken från vissa branschkollegor?

Vad gör han nu och vad är på gång framåt?

 

 

 

3 maj 2021 – CENTIRO – Sveriges bästa arbetsplats!

Centiro är ett av stadens mest framgångsrika bolag inom IT och tech, med kunder i 125 + länder och medarbetare på olika kontinenter. Centiro vann i år utmärkelsen ”Sveriges bästa arbetsplats”. De ligger även högt i andra sammanhang som ex Mest attraktiva arbetsplatser för IT studenter.

Vi pratade med VD Niklas Hedin om filosofin kring dessa frågor och hur han ser på sin roll som ledare. Vi pratade även om hållbarhet och Centiros roll i Zalandos satsningar Connected Retail och Zalando Zircle.

 

 

26 april 2021 – How to destroy your brand reputation: try to Greenwash Gen Z.”

That was the title of Charles Ross’ lecture at the exclusive NEXT TEXTILE event that took place in October 2020 in Borås.
He means that there are so many issues with so much of the textile industry, but every opportunity to build the loyalty of your customer is based through action, not marketing.

Charles Ross, Royal College of Art Lecturer, specializing in Sustainability & Provenance of Materials, shares the latest research on how cotton can be much more dangerous than plastic in the oceans. He will also be talking about greenwash and how it will affect your brand.

 

 

19 april 2021 – Intervju med RESIDUS, vinnare av Show Up Fashion Award

Träffa Evalena och Elin från RESIDUS.
Förra veckan utsågs RESIDUS till vinnare av Show Up Fashion Award.
Vi tog en pratstund med dem om verksamheten, deras tankar om hållbart mode samt vad som är på gång framåt.

 

 

12 april 2021 – Intervju med JOHANNESADELE vinnare av SUFA 2018

JOHANNESADELE vann Show Up Fashion Award 2018. Hur har tiden efter vinsten varit, var står de nu och hur ser de på framtiden? Detta och mycket mer får vi reda på i denna intervju.

JOHANNESADELE är Adele Gillardeau och Johannes Leijonborg och motiveringen till deras vinst 2018 lyder: ”Ett genomtänkt koncept med ett normbrytande perspektiv. Med individen i fokus skapar detta varumärke plagg där bäraren själv formar sitt eget uttryck”.

 

 

29 mars 2021 – Lecture by Christiane Dolva at Fjällräven

Webinar from NEXT TEXTILE 2020 – Emotional longevity – is there a market for timeless design?

Prolonging a products lifespan is one of the most important aspects of sustainable product development. Durability is key, but ensuring a long lifespan is more than just creating products that can endure wear and tear. How can product developers ensure a product will be used, loved and cared for in the long run. What is required to create that emotional longevity, and is there a market for creating timeless products. The lecture will give an insight into how Fjällräven works with the concept of emotional longevity and what impacts this has on a products environmental footprint.

Christiane Dolva is the Head of Sustainability at Fjällräven. She has been working with sustainability for the past 10 years, and been responsible for Fjällrävens strategy for the past 6 years. Her passion is to marry her love for nature and outdoor activities with her engagement for creating long-term sustainable business strategies.

 

 

22 mars 2021 – YMR Track Club goes west!

Intervju med Peter Häggström Lindecrantz VD och grundare av YMR Track Club

Peter pratar om hur arbetet med en ”one off” jubileumskollektion för sin gamla idrottsklubb helt plötsligt resulterade i skapandet av ett varumärke som sedan dess vuxit och i dagarna lanseras i USA genom samarbetet med Brooklyn Running Company

Vi pratar även om vikten av lokal produktion som statement i ett hållbart affärstänkande.

Samarbetet med idrottsprofiler och en plötslig display i world wide Volvoreklam.

Försäljningskanaler, digitala plattformar och framtiden för varumärket

 

 

15 mars 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center #3

Tredje delen i serien om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I del 3 träffar vi Erik Valvring, innovationsledare på Science Park Borås.

Han berättar bla om:
-Inom vilka verksamhetsområden man arbetar.
-Internationella projekt! – Vilken höjd håller Borås i dessa sammanhang?
-Vad framstegsmodellen är och hur kan man som företag ansluta?

 

 

12 mars 2021 – Projektet Mikrofabriker – och det stora perspektivet

Projektet Mikrofabriker vill undersöka om det med ny typ av teknik och automation går att skapa hållbar och lönsam lokal textilproduktion i Sverige, mer anpassad för mindre och distribuerad tillverkning.

Intervju med Jonas Larsson lektor och projektledare på Textilhögskolan

 

 

10 mars 2021 – It´s never too late – föreläsning med Moon-Suck Song

Moon-Suck Song, E-handels guru, VD och grundare av Panagora pratar i denna exklusiva föreläsning om e-handelns utveckling och framtid. Vilka affärsmöjligheter ser han i detta? En ljus och spännande framtid kan skönjas i pandemimörkret.

 

 

8 mars 2021 – Intervju med Sara Nevander, VD på Sätila of Sweden.

I denna intervju berättar Sara Nevander bla om Sätila of Swedens verksamhet, nya produktionsprojekt, vilken marknad de satsar på samt om det förestående 125 års jubiléet. Sara berättar även om nyttan att var en del av regionens textila kluster.

 

 

1 mars 2021 – Intervju med Konrad Olsson – Scandinavian Mind

I dagens avsnitt pratar vi med Konrad Olsson, chefredaktör och grundare av plattformen Scandinavian Mind. Så här presenterar de sig:

”Scandinavian MIND är ett magasin och plattform som bevakar brytpunkten mellan livsstil och teknologi. Vi tror att framtiden är gränsöverskridande och att utvecklingen kommer finnas när olika branscher möter varandra: tech, mode, design, bilar, underhållning, spel med flera. Vi har ett nordiskt öga på världen, grundat i vår regions unika värderingar: innovation, jämställdhet, hållbarhet och demokrati.”

Vi pratar om det ”Skandinaviska” och omvärldens syn på vår region.

Svensk innovation och svenska tech-bolag

Hållbarhetsfrågan

Från greenwashing till greenhushing

Clubhouse – den nya mötesplatsen!

 

 

22 feb 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center? #2

Intervju med Nordiska Textilakademins VD Christian Lundell

Andra delen i serien om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I del 2 får vi insights om Nordiska Textilakademins verksamhet och om projekten:
RE:SKILLS och Kompetensslussen.

Vi pratar också om hur det textila klustret i regionen möjliggör finansiering av projekt som direkt skapar nytta för näringslivet.

 

 

15 feb 2021 – Intervju med Peter Karlsson Lund om HR frågor under pandemin.

Peter Karlsson Lund, HR Expert och Affärsutvecklare berättar om hur Covid-19 har påverkat våra arbetsdagar och därmed arbetsmiljö. Vi får även reda på de senaste rönen om den fysiska/psykiska arbetsmiljön vid hemarbete samt vilket ansvar arbetsgivaren har för medarbetarens hälsa och välmående i arbete.

 

 

8 feb 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center? #1

Intervju med Borås Inks VD Stefan Dinér

Första delen i en serie om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I första delen får vi veta  Borås Inks uppdrag och syfte och om de olika projekt de leder.
Vi får också Stefans syn på nyttan av det Textila klustret i regionen.

 

 

1 feb 2021 – Digitala Mässor – Är online framtiden?

Intervju med Fredrik Käll, försäljningschef på 8848 Altitude om hur de tänker kring deltagande på digitala mässor.

Här får vi bla reda på varför det är självklart för 8848 Altitude att skapa ett koncept kring sitt deltagande på digitala mässor.

Vilken typ av material de producerat

Hur de tänker kring kundhantering digitalt samt den ekonomiska uppsidan av digitala mässor kontra den traditionella.

 

 

25 jan 2021 – Internationella affärer under och efter Covid.

Intervju med Martin Kössler, HuginBiz, kanske den den person med mest erfarenhet av internationell distribution och branschmässor och hans syn på senaste årets utveckling och framtid för mässor som mötesplats.

Här får du reda på exempelvis:

Hur växer man som företag internationellt när det inte finns några fysiska mötesplatser.

Kan digitala mässor göra jobbet?

Hur har året sett ut rent konkret gällande mässaktiviteter och internationella möten?

Hur hanterar mässarrangörer, ex ISPO, den uppkomna situationen?

Om man pratar digital transformation av mässor, hur kan en digital mässa se ut rent konkret?

Vad är ett digitalt showroom och hur går man tillväga för att skapa ett sådant?

Hur ser framtiden ut för internationella mässor, är det en förlegad företeelse eller fyller den även i framtiden en funktion?

 

 

12 jan 2021: Sydkorea – Möjligheternas marknad

Sydkorea har under ett par decennier gått från U-land till att vara världens elfte största ekonomi. Sydkorea har även ett stort inflytande kulturellt på sina grannländer och kan ses som en naturlig språngbräda för svenska varumärken in på den asiatiska marknaden. Sverige har dessutom ett väldigt gott anseende i landet och ett flertal svenska varumärken har lyckats bra på den inhemska marknaden.

Hur gör man då för att etablera sig i Sydkorea?

Vi samtalade med Moon-Suck Song, VD och medgrundare till Panagora, välrenommerad e-handelsguru och expert på den asiatiska marknaden.

I denna intervju får du bla svar på dessa frågor.

Hur funkar den Sydkoreanska marknaden?

Varför gillar Sydkoreaner Sverige?

Vilken typ av varor efterfrågas?

Sydkorea vs Japan vilka är skillnaderna?

Varför Sydkorea är en bra plattform för att lyckas i Asien generellt.

Hur tar man sig in på marknaden?

 

 

27 nov 2020: Intervju med designer Ann Ringstrand om nya boken SY – 10 nya modeplagg

En del av FashionDAYS 2020

 

 

27 okt 2020: Trend och Design med Louise Klarsten, VD på Colourhouse

En del av FashionDAYS 2020

 

 

8 okt 2020: TEKO TALKS

Den 8 okt arrangerades TEKO TALKS – ett digitalt livestreamat seminarium med fokus på hållbarhet, e-handel, innovationer och framtidens kompetens. Medverkade gjorde en rad spännande gäster från branschen och politiken. 

Block 1: Hållbarhet på Export

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Gunvor G Ericsson, Statssekreterare Miljödepartementet, Erik Lindvall, Creative Director Guringo Designstudio, Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council, Jonas Larsson, Textilhögskolan.

Block 2: Innovation & E-handel:

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Mats Hedenström, Svensk Handel, Fredrik Strandberg, Stenströms, Arne B Andersson, PostNord, Fredrik Carling, Hövding.

Block 3 Framtidens kompetens:

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Maria Rosendahl, Teknikföretagen, Christian Lundell, Nordiska Textilakademin, Lisa Skoglund Kangasniemi, H&M, Sofia Höfvner Skogh, Tillskärarakademin Göteborg. 

 

 

23 sept 2020: Varumärke och hållbarhetskommunikation

I detta webbinarie gästas vi av Stefan Kavjsö från Nowa Empower som guidar verksamheter i hur de kan arbeta med varumärke och hållbarhetskommunikation framgångsrikt. Detta föredrag hölls för TEX! By Marketplace Borås hållbarhetsgrupp i Sjuhärad som drivs tillsammans med Science Park Borås och CSR Västsverige.

 

 

Hållbart Näringsliv – Seminarieserie i 3 delar

Del 1: Agenda 2030 – en gemensam agenda för världen

Lotta Amsén från Trossa berättar om vad Agenda 2030 innebär för ditt företags hållbarhetsarbete.Hållbart Näringsliv är en föreläsningsserie arrangerad av Science Park Borås och Borås INK. Detta är föreläsning 1 av 3 i första delen föreläsningar som handlar om varför du som företag behöver arbeta med hållbarhet.

Del 2: Vad har morgondagens konsument för krav när det gäller hållbarhet? Vad står ditt varumärke för och hur hänger det ihop med hållbarhetsarbetet?

Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan ger fördjupning om konsumentkrav och varumärke.

Del 3: Hur skapar du en hållbar och lönsam affär och vilka nya möjligheter erbjuder en värld i förändring?

Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan håller föreläsning på ämnet.

 

 

12 juni 2020:  Intervju med Erik Valvring om Science Park Borås och Do Tank Center

 

 

13 maj 2020: Webinarie om hållbarhetsredovisning

Detta webinarie handlar om svensk hållbarhetsrapportering enligt årsredovisningslagen. I denna föreläsning får du en grundläggande genomgång av rapportering enligt lagkravet, sektortrender, samt best practice och vanliga fallgropar inom hållbarhetsrapportering. Vi tittar även ur ett företags perspektiv hur man kan implementera hållbarhetsstrategin i organisationen, genomföra kontinuerlig hållbar utveckling och bearbeta och vidareutveckla sin hållbarhetsredovisning. Föredragshållare: Nora Sandahl och Frida Ottow, Hållbarhetskonsulter på KPMG samt Tobias Markgård, Supply Chain Manager på Paul Brunngård AB