TEX! TV

Välkommen till TEX! TV

Här hittar du webinarier, intervjuer mm som kan vara av intresse för dig som är verksam inom textil och mode.

19 april 2021 – Intervju med RESIDUS, vinnare av Show Up Fashion Award

Träffa Evalena och Elin från RESIDUS.
Förra veckan utsågs RESIDUS till vinnare av Show Up Fashion Award.
Vi tog en pratstund med dem om verksamheten, deras tankar om hållbart mode samt vad som är på gång framåt.

 

 

12 april 2021 – Intervju med JOHANNESADELE vinnare av SUFA 2018

JOHANNESADELE vann Show Up Fashion Award 2018. Hur har tiden efter vinsten varit, var står de nu och hur ser de på framtiden? Detta och mycket mer får vi reda på i denna intervju.

JOHANNESADELE är Adele Gillardeau och Johannes Leijonborg och motiveringen till deras vinst 2018 lyder: ”Ett genomtänkt koncept med ett normbrytande perspektiv. Med individen i fokus skapar detta varumärke plagg där bäraren själv formar sitt eget uttryck”.

 

 

29 mars 2021 – Lecture by Christiane Dolva at Fjällräven

Webinar from NEXT TEXTILE 2020 – Emotional longevity – is there a market for timeless design?

Prolonging a products lifespan is one of the most important aspects of sustainable product development. Durability is key, but ensuring a long lifespan is more than just creating products that can endure wear and tear. How can product developers ensure a product will be used, loved and cared for in the long run. What is required to create that emotional longevity, and is there a market for creating timeless products. The lecture will give an insight into how Fjällräven works with the concept of emotional longevity and what impacts this has on a products environmental footprint.

Christiane Dolva is the Head of Sustainability at Fjällräven. She has been working with sustainability for the past 10 years, and been responsible for Fjällrävens strategy for the past 6 years. Her passion is to marry her love for nature and outdoor activities with her engagement for creating long-term sustainable business strategies.

 

 

22 mars 2021 – YMR Track Club goes west!

Intervju med Peter Häggström Lindecrantz VD och grundare av YMR Track Club

Peter pratar om hur arbetet med en ”one off” jubileumskollektion för sin gamla idrottsklubb helt plötsligt resulterade i skapandet av ett varumärke som sedan dess vuxit och i dagarna lanseras i USA genom samarbetet med Brooklyn Running Company

Vi pratar även om vikten av lokal produktion som statement i ett hållbart affärstänkande.

Samarbetet med idrottsprofiler och en plötslig display i world wide Volvoreklam.

Försäljningskanaler, digitala plattformar och framtiden för varumärket

 

 

15 mars 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center #3

Tredje delen i serien om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I del 3 träffar vi Erik Valvring, innovationsledare på Science Park Borås.

Han berättar bla om:
-Inom vilka verksamhetsområden man arbetar.
-Internationella projekt! – Vilken höjd håller Borås i dessa sammanhang?
-Vad framstegsmodellen är och hur kan man som företag ansluta?

 

 

12 mars 2021 – Projektet Mikrofabriker – och det stora perspektivet

Projektet Mikrofabriker vill undersöka om det med ny typ av teknik och automation går att skapa hållbar och lönsam lokal textilproduktion i Sverige, mer anpassad för mindre och distribuerad tillverkning.

Intervju med Jonas Larsson lektor och projektledare på Textilhögskolan

 

 

10 mars 2021 – It´s never too late – föreläsning med Moon-Suck Song

Moon-Suck Song, E-handels guru, VD och grundare av Panagora pratar i denna exklusiva föreläsning om e-handelns utveckling och framtid. Vilka affärsmöjligheter ser han i detta? En ljus och spännande framtid kan skönjas i pandemimörkret.

 

 

8 mars 2021 – Intervju med Sara Nevander, VD på Sätila of Sweden.

I denna intervju berättar Sara Nevander bla om Sätila of Swedens verksamhet, nya produktionsprojekt, vilken marknad de satsar på samt om det förestående 125 års jubiléet. Sara berättar även om nyttan att var en del av regionens textila kluster.

 

 

1 mars 2021 – Intervju med Konrad Olsson – Scandinavian Mind

I dagens avsnitt pratar vi med Konrad Olsson, chefredaktör och grundare av plattformen Scandinavian Mind. Så här presenterar de sig:

”Scandinavian MIND är ett magasin och plattform som bevakar brytpunkten mellan livsstil och teknologi. Vi tror att framtiden är gränsöverskridande och att utvecklingen kommer finnas när olika branscher möter varandra: tech, mode, design, bilar, underhållning, spel med flera. Vi har ett nordiskt öga på världen, grundat i vår regions unika värderingar: innovation, jämställdhet, hållbarhet och demokrati.”

Vi pratar om det ”Skandinaviska” och omvärldens syn på vår region.

Svensk innovation och svenska tech-bolag

Hållbarhetsfrågan

Från greenwashing till greenhushing

Clubhouse – den nya mötesplatsen!

 

 

22 feb 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center? #2

Intervju med Nordiska Textilakademins VD Christian Lundell

Andra delen i serien om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I del 2 får vi insights om Nordiska Textilakademins verksamhet och om projekten:
RE:SKILLS och Kompetensslussen.

Vi pratar också om hur det textila klustret i regionen möjliggör finansiering av projekt som direkt skapar nytta för näringslivet.

 

 

15 feb 2021 – Intervju med Peter Karlsson Lund om HR frågor under pandemin.

Peter Karlsson Lund, HR Expert och Affärsutvecklare berättar om hur Covid-19 har påverkat våra arbetsdagar och därmed arbetsmiljö. Vi får även reda på de senaste rönen om den fysiska/psykiska arbetsmiljön vid hemarbete samt vilket ansvar arbetsgivaren har för medarbetarens hälsa och välmående i arbete.

 

 

8 feb 2021 – Vad händer i Textile Fashion Center? #1

Intervju med Borås Inks VD Stefan Dinér

Första delen i en serie om vad som händer i Textile Fashion Center, vi pratar med verksamhetsledare från klustrets organisationer om vad de arbetar med och vad som är på gång.

I första delen får vi veta  Borås Inks uppdrag och syfte och om de olika projekt de leder.
Vi får också Stefans syn på nyttan av det Textila klustret i regionen.

 

 

1 feb 2021 – Digitala Mässor – Är online framtiden?

Intervju med Fredrik Käll, försäljningschef på 8848 Altitude om hur de tänker kring deltagande på digitala mässor.

Här får vi bla reda på varför det är självklart för 8848 Altitude att skapa ett koncept kring sitt deltagande på digitala mässor.

Vilken typ av material de producerat

Hur de tänker kring kundhantering digitalt samt den ekonomiska uppsidan av digitala mässor kontra den traditionella.

 

 

25 jan 2021 – Internationella affärer under och efter Covid.

Intervju med Martin Kössler, HuginBiz, kanske den den person med mest erfarenhet av internationell distribution och branschmässor och hans syn på senaste årets utveckling och framtid för mässor som mötesplats.

Här får du reda på exempelvis:

Hur växer man som företag internationellt när det inte finns några fysiska mötesplatser.

Kan digitala mässor göra jobbet?

Hur har året sett ut rent konkret gällande mässaktiviteter och internationella möten?

Hur hanterar mässarrangörer, ex ISPO, den uppkomna situationen?

Om man pratar digital transformation av mässor, hur kan en digital mässa se ut rent konkret?

Vad är ett digitalt showroom och hur går man tillväga för att skapa ett sådant?

Hur ser framtiden ut för internationella mässor, är det en förlegad företeelse eller fyller den även i framtiden en funktion?

 

 

12 jan 2021: Sydkorea – Möjligheternas marknad

Sydkorea har under ett par decennier gått från U-land till att vara världens elfte största ekonomi. Sydkorea har även ett stort inflytande kulturellt på sina grannländer och kan ses som en naturlig språngbräda för svenska varumärken in på den asiatiska marknaden. Sverige har dessutom ett väldigt gott anseende i landet och ett flertal svenska varumärken har lyckats bra på den inhemska marknaden.

Hur gör man då för att etablera sig i Sydkorea?

Vi samtalade med Moon-Suck Song, VD och medgrundare till Panagora, välrenommerad e-handelsguru och expert på den asiatiska marknaden.

I denna intervju får du bla svar på dessa frågor.

Hur funkar den Sydkoreanska marknaden?

Varför gillar Sydkoreaner Sverige?

Vilken typ av varor efterfrågas?

Sydkorea vs Japan vilka är skillnaderna?

Varför Sydkorea är en bra plattform för att lyckas i Asien generellt.

Hur tar man sig in på marknaden?

 

 

27 nov 2020: Intervju med designer Ann Ringstrand om nya boken SY – 10 nya modeplagg

En del av FashionDAYS 2020

 

 

27 okt 2020: Trend och Design med Louise Klarsten, VD på Colourhouse

En del av FashionDAYS 2020

 

 

8 okt 2020: TEKO TALKS

Den 8 okt arrangerades TEKO TALKS – ett digitalt livestreamat seminarium med fokus på hållbarhet, e-handel, innovationer och framtidens kompetens. Medverkade gjorde en rad spännande gäster från branschen och politiken. 

Block 1: Hållbarhet på Export

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Gunvor G Ericsson, Statssekreterare Miljödepartementet, Erik Lindvall, Creative Director Guringo Designstudio, Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council, Jonas Larsson, Textilhögskolan.

Block 2: Innovation & E-handel:

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Mats Hedenström, Svensk Handel, Fredrik Strandberg, Stenströms, Arne B Andersson, PostNord, Fredrik Carling, Hövding.

Block 3 Framtidens kompetens:

Moderator: Cecilia Tall, TEKO. Gäster: Maria Rosendahl, Teknikföretagen, Christian Lundell, Nordiska Textilakademin, Lisa Skoglund Kangasniemi, H&M, Sofia Höfvner Skogh, Tillskärarakademin Göteborg. 

 

 

23 sept 2020: Varumärke och hållbarhetskommunikation

I detta webbinarie gästas vi av Stefan Kavjsö från Nowa Empower som guidar verksamheter i hur de kan arbeta med varumärke och hållbarhetskommunikation framgångsrikt. Detta föredrag hölls för TEX! By Marketplace Borås hållbarhetsgrupp i Sjuhärad som drivs tillsammans med Science Park Borås och CSR Västsverige.

 

 

Hållbart Näringsliv – Seminarieserie i 3 delar

Del 1: Agenda 2030 – en gemensam agenda för världen

Lotta Amsén från Trossa berättar om vad Agenda 2030 innebär för ditt företags hållbarhetsarbete.Hållbart Näringsliv är en föreläsningsserie arrangerad av Science Park Borås och Borås INK. Detta är föreläsning 1 av 3 i första delen föreläsningar som handlar om varför du som företag behöver arbeta med hållbarhet.

Del 2: Vad har morgondagens konsument för krav när det gäller hållbarhet? Vad står ditt varumärke för och hur hänger det ihop med hållbarhetsarbetet?

Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan ger fördjupning om konsumentkrav och varumärke.

Del 3: Hur skapar du en hållbar och lönsam affär och vilka nya möjligheter erbjuder en värld i förändring?

Erik Valvring, Science Park Borås & Jonas Larsson, Textilhögskolan håller föreläsning på ämnet.

 

 

12 juni 2020:  Intervju med Erik Valvring om Science Park Borås och Do Tank Center

 

 

13 maj 2020: Webinarie om hållbarhetsredovisning

Detta webinarie handlar om svensk hållbarhetsrapportering enligt årsredovisningslagen. I denna föreläsning får du en grundläggande genomgång av rapportering enligt lagkravet, sektortrender, samt best practice och vanliga fallgropar inom hållbarhetsrapportering. Vi tittar även ur ett företags perspektiv hur man kan implementera hållbarhetsstrategin i organisationen, genomföra kontinuerlig hållbar utveckling och bearbeta och vidareutveckla sin hållbarhetsredovisning. Föredragshållare: Nora Sandahl och Frida Ottow, Hållbarhetskonsulter på KPMG samt Tobias Markgård, Supply Chain Manager på Paul Brunngård AB