Show Up Fashion Award 2019 – Och vinnaren är …………..

2020-03-19

A PART OF THE ART

Vinnaren i 2019 års upplaga av Show Up Fashion Award är A Part Of The Art och de vinner priset för sitt entreprenörskap, sin genomtänkta affärsidé och affärsmodell.

Den årliga nationella entreprenörstävlingen är en satsning av Tex! by Marketplace Borås för att hjälpa nyetablerade modevarumärken att skapa en stabil grund att växa på. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket värt ca 350 000 kronor.

”Det känns fantastiskt att vinna Show Up Fashion Award 2019 och att få bli bekräftad och uppmärksammad! Dessutom av en helt otrolig kompetent jury med lång och bred erfarenhet,” säger Jenny Neck och Lisa Söderman, grundare av A Part Of The Art. (Scrolla för en längre intervju)

Juryns motivering lyder:

” Vinnaren är ett varumärke som skapar säsongslösa signaturplagg där material och passform prioriteras utan att göra avkall på hållbarhet eller lönsamhet. Med en genomtänkt affärsmodell och affärsidé som tar modebranschens utmaningar på allvar visar vinnarduon sin fulla potential att skapa ett modernt och långsiktigt livsstilskoncept.

Om A Part Of The Art:

A Part Of The Art grundades 2018 av Lisa Söderman och Jenny Neck. Duon gör tidlösa damkollektioner i säsongskoncepten Warm Weather och Cold Weather där stil, komfort och hållbarhet står i fokus. Varumärket finns idag hos återförsäljare som NK Nordiska Designers, Åhléns City, Grandpa och Vallgatan 12.

Om SUFA Show Up Fashion Award,

SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken initierat av Tex! by Marketplace Borås. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på ca 350 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter.

Jury SUFA 2019

Årets jury består av:

Cia Jansson, chefredaktör ELLE & ELLE Decoration

Ulrika Nilsson, grundare J.U.S.

Emina Alivodic, Head of Content Creation, NELLY.com

Stefanie Malmgren De Oliveira, Swedish School of Textiles

Rasmus Wingårdh, designer.

Ytterligare info om vinnaren: https://apartoftheart.com

 

Intervju med vinnarna.

Berätta kort om vilka ni är och om ert varumärke: A Part Of The Art.

– A Part Of The Art erbjuder plagg som alltid både är och ser sköna ut. Vi tummar aldrig på känslan och det syns i allt vi gör. Det är så vi får vår kund att ofta komma tillbaka och tillsammans skapar vi favoriter i garderoben.

Vad betyder det för er att vinna ett sådant här pris?

– Det känns fantastiskt att få SUFAs pris och bli bekräftad och uppmärksammad! Dessutom av en helt otrolig kompetent jury med lång och bred erfarenhet. Hur har ni valt att arbeta med hållbarhet idag? – Vi vill skapa ett lugn på marknaden och komma bort från snabba trender som hamnar på hyllan efter ett kort tag. Produkterna ska kunna leva länge genom design, passform och kvalitet. Vi ställer också tydliga hållbarhetskrav på leverantörer genom hela processen. Vi väljer att jobba mycket med modal och lyocell då dessa material har en liten påverkan på miljön. Jag tror också på att kommunicera med kunden om hur vi på bästa sätt kan ta hand om produkten för att få de att hålla länge. Det behöver finnas ett värde i att behålla plagg och använda de mycket.

Och hur tror ni det kommer att se ut om 5 år för er och övriga branschen?

– Det kommer ställas ytterligare krav på hållbarhet och transparens kring tillverkning. Kunden vill veta vad hen köper, det kommer inte räcka med bara en bra produkt. Det kommer bli än viktigare att man har en tydlig identitet i allt man gör. Kunden ska vilja vara en del av avsändarens värld och kunna stå för det.

Vad har ni för tankar kring utvecklingen av ert varumärke när det kommer till försäljningskanaler; etail, retail, annat?

– Det är så svårt att sia om vad som ska ske kring kanalerna med tanke på hur snabbt förändringar kan ske idag. Vi tror att den som klarar sig bäst är den som kan vara snabb i förändringar och lagom modiga. Att kunna vara flexibel kommer vara avgörande. Till exempel jobbar vi med att försöka ha en plan A, B och C redo och inte göra oss beroende av att sälja i endast en kanal eller tilltala en marknad.

Vilka tror ni kommer vara era största utmaningar de kommande åren? Och era största möjligheter?

– Vi startade i en marknad som redan för tre år sen var skakig och oviss. Detta är en styrka märker vi och har gjort att vi är väldigt öppna och redo för att snabbt utvärdera och förändra strategier om det behövs. Vi har etablerat oss snabbt hos återförsäljare vilket är fantastiskt. Utmaningen är att vi vill fortsätta växa med de butiker vi finns i och samtidigt inte bli allt för beroende av någon annan. Det är en balansgång. Att fortsätta växa i vår egna e-tail är en otrolig möjlighet.

För mer information om SUFA, vänligen kontakta: Pierre Rosengren, Marketplace Borås, 0723-31 16 50 eller pierre@marketplaceboras.se