Starten på din exportsatsning i Asien

– Ställ ut på Swedish Winter i Hong Kong och starta din försäljning redan från dag 1

Svenska Konsulatet i Hong Kong anordnar för andra året i rad Swedish Winter, en julmarknad längs med Hong Kongs ca 700 meter långa strandpromenad Tsim Sha Tsui. Eventet räknas locka närmare en miljon besökare.

På temat Swedish Winter äger en mängd aktiviteter kopplade till svensk kultur och gastronomi rum från den 6-18 december. Marknaden bjuder på allt från svensk mat och fika med nybakt svenskt bröd till svenskt hantverk, bastu, isbar och ljusspel med norrskensprojektioner.

Veckorna kommer att kantas av musik och dansuppvisningar, ”Swed-talks” och Luciatåg. För den sportintresserade finns det möjligheter att prova vintersporter som ishockey, curling och skidåkning. Givetvis är även tomten på plats, så som sig bör på en julmarknad.

En utställning på temat svenska företag och svenska innovationer kommer att finnas på området. Utställningen kommer att ha fokus på smart industri, hållbar innovation och design.

Testbädd med enorm potential
Swedish Winter är en fantastisk möjlighet för svenska företag som vill testa sina produkter och tjänster på den kinesiska marknaden. Hong Kong är ett skyltfönster mot Kina och även en port mot Asien. Företag som ställer ut på marknaden har även möjlighet till försäljning av sina produkter.

Under veckorna kommer vi även att erbjuda besök i butik och möte med etablerad lokal distributör/importör för att titta på hur just ditt erbjudande kan nå ut på den kinesiska marknaden och i Hong Kong.

Vilka kan ställa ut?
Små och medelstora företag som har ett erbjudande som bjuder på svenska smakupplevelser, svensk livsstil, vintersport, svensk kultur, hantverk och design eller kanske marknadsföring av en destination.

Tillsammans kan vi marknadsföra Sverige som destination, svenska värderingar och jultraditioner. Ingen är för liten eller för stor för att ställa ut.

Nedan finner du en mängd aktiviteter som du och ditt företag kan deltaga i:

• Marknadsstånd på strandpromenaden period 1 (6-11 december)
• Marknadsstånd på strandpromenaden period 2 (12-18 december)
• Samfrakt med övriga utställare för en kostnadseffektiv medverkan
• Hjälp med betalningshantering och tillstånd för försäljning (här krävs ett kinesiskt arbetstillstånd)
• Deltagande i ”Try Swedish” mattält tillsammans med Business Sweden
• Match-making; B2B-möten med distributörer/importörer/logistikbolag
• Store check; besök i några utvalda livsmedelsbutiker, marknadsföringskoncept
• Livsmedelsmarknaden i Hong Kong – hur ser den ut i stort? En port in till Kina.
Träffa företrädare för branschen
• Information om regelverk kring livsmedel; märkning, import, logistik
• Uppföljning och summering av erfarenheter från projektet

Låter det intressant?
Kontakta Olof Jonäng för mer information om kostnader, förberedelser mm.
Region kontaktuppgifter:
Email: olle.jonang@vgregion.se
Tel: 070-516 78 01

Vi behöver din intresseanmälan (inte bindande) senast den 20 augusti!