Kunskap & inspiration för hållbart företagande genom kostnadsfria webinarium!

En värld i förändring kommer påverka ert företag och era affärer. Ni kanske redan idag har en tydlig strategi gällande ert hållbarhetsarbete, eller så står ni i startgroparna och vet inte åt vilket håll ni skall gå?

Föreläsningsserien Hållbart Näringsliv är ett samarbete mellan Textile & Fashion 2030, Circular Hub, Borås INK och Marketplace Borås där vi under året kommer erbjuda dig som företagare att delta i kreativa live-webinarium. Via länk, och med möjlighet till interaktion, kan du få kunskap och nycklar kring hur du kan ta ditt företag vidare i hållbarhetsresan.

Samtliga webinarium är helt kostnadsfria och du anmäler dig via denna länk: https://invajo.com/l/iEsFF8KxxY

Del 1 – VARFÖR?

11/6 kl. 14.00

Hur skapar du en hållbar och lönsam affär?

Vilka nya möjligheter erbjuder en värld i förändring?

Talare: Erik Valvring, Science Park Borås, Jonas Larsson, Textilhögskolan – 60 minuter

Kunskap & inspiration för hållbart företagande genom kostnadsfria webinarium!

En värld i förändring kommer påverka ert företag och era affärer. Ni kanske redan idag har en tydlig strategi gällande ert hållbarhetsarbete, eller så står ni i startgroparna och vet inte åt vilket håll ni skall gå?

Föreläsningsserien Hållbart Näringsliv är ett samarbete mellan Textile & Fashion 2030, Circular Hub, Borås INK och Marketplace Borås där vi under året kommer erbjuda dig som företagare att delta i kreativa live-webinarium. Via länk, och med möjlighet till interaktion, kan du få kunskap och nycklar kring hur du kan ta ditt företag vidare i hållbarhetsresan.

Samtliga webinarium är helt kostnadsfria och du anmäler dig via denna länk: https://invajo.com/l/s8otfTtBw8

Del 1 – VARFÖR?

11/6 kl. 14.00

Hur skapar du en hållbar och lönsam affär?

Vilka nya möjligheter erbjuder en värld i förändring?

Talare: Erik Valvring, Science Park Borås, Jonas Larsson, Textilhögskolan – 60 minuter

Kunskap & inspiration för hållbart företagande genom kostnadsfria webinarium!

En värld i förändring kommer påverka ert företag och era affärer. Ni kanske redan idag har en tydlig strategi gällande ert hållbarhetsarbete, eller så står ni i startgroparna och vet inte åt vilket håll ni skall gå?

Föreläsningsserien Hållbart Näringsliv är ett samarbete mellan Textile & Fashion 2030, Circular Hub, Borås INK och Marketplace Borås där vi under året kommer erbjuda dig som företagare att delta i kreativa live-webinarium. Via länk, och med möjlighet till interaktion, kan du få kunskap och nycklar kring hur du kan ta ditt företag vidare i hållbarhetsresan.

Samtliga webinarium är helt kostnadsfria och du anmäler dig via denna länk: https://invajo.com/l/iEsFF8KxxY

Del 1 – VARFÖR?

28/5 kl. 14.00

2030 – En gemensam agenda för världen

Vad innebär Agenda 2030 för ditt företags hållbarhetsarbete?

Talare: Lotta Amsén, Trossa – 90 minuter

4/6 kl. 14.00

Vad har morgondagens konsument för krav när det gäller hållbarhet?

Vad står ditt varumärke för och hur hänger det ihop med hållbarhetsarbetet?

Talare: Erik Valvring, Science Park Borås, Jonas Larsson, Textilhögskolan – 60 minuter

 

11/6 kl. 14.00

Hur skapar du en hållbar och lönsam affär?

Vilka nya möjligheter erbjuder en värld i förändring?

Talare: Erik Valvring, Science Park Borås, Jonas Larsson, Textilhögskolan – 60 minuter

Kan hållbar konsumtion bli kommersiell?

Hur kan kreativa företag anpassa sig för att nå medvetna konsumenter?

Kan hållbarhet förenas med lönsamt företagande och vilken roll har du som designer?

Lyssna till en paneldiskussion om vad hållbar konsumtion handlar om i praktiken för kreativa företag och verksamheter.

Välkommen på en paneldiskussion mellan inbjudna gäster från olika delar av mode- och designsektorn modererad av Adrian Zethraeus, projektledare på re:textile. Samtalet tar avstamp från forskningsprojektet F/ACT Movement och trendspaningen av Kairos Futures.

Panelmedlemmar:
Jonas Pelz, grundare och ägare av Grandpa
David Njie, sortimentansvarig Björkå Frihet
Jenny Holmlund, driver varumärket Jenny Vexala
Karin Weststrand & Sanna Haydon, factivister
Magdalena Petersson McIntyre, föreståndare Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet

Under 2019 experimenterade forskningsprojektet F/ACT Movement med konsumenters vanor och förhållningssätt för att bland annat se hur hållbara tjänster i modebranschen kan utformas, exempelvis upcycling eller uthyrning av plagg. Samtidigt gjorde konsult- och analysföretaget Kairos Future en trendspaning för att titta på olika konsumentgrupper med intresse för hållbar konsumtion. Resultaten visar bland annat hur olika grupper har olika drivkrafter för hållbar konsumtion, vilket blir oerhört viktigt för företag i sin affärsutveckling och kommunikationsstrategi.

Projektet re:textile, som tillsammans med Swedish Fashion Council och Göteborgsregionen har drivit F/ACT Movement, är en del av Science Park Borås. Re:textile visar på flera intressanta resultat från olika produktionsprojekt med företag som till exempel Cheap Monday, Rave Review och Monki.

Arrangemanget är ett samarbete med re:textile och TEX! by Marketplace Borås och genomförs inom ramen för Mötesplats Röhsska.

  • Tors – 14 nov  •  18:30
  • 60 minuter
  • Ingår i entréavgiften
Jeansnörd – föreläsning med Anders Kärrman på Röhsska Museet 12 sep

Arbetsplagget som blev världens vanligaste modeplagg

En textil tidsresa där ett arbetsplagg för guldgrävare utvecklades till världens vanligaste modeplagg. Hur började egentligen historien där vi exploaterar det nu så hållbarhetsmässigt ifrågasatta materialet bomull och hur behöver vi förhålla oss till det i framtiden. En tidsmässig överblick med fokus på material men också modets utveckling och hur modeller och utformning har skiftat genom decennierna. Det blir en djupdykning i tygkonstruktionen av denim och förutsättningarna för tygframställning och tygkonstruktion. Det kommer att slås hål på några myter och föreställningar kring jeans och denim och vart är jeansmodet och utvecklingen påväg?! Några spaningar om nuläget och framtiden ges.

Retro, hållbarhet och utveckling kommer att prägla presentationen men också ta upp frågeställningar som: Hur förhåller jag mig som konsument till jeansmodet hållbart och klimatsmart med ett så begränsat avtryck som möjligt?

Föreläsare Anders Kärrman, engagerad och driven textilnörd och föreläsare, är utbildad textilingenjör vid Textilhögskolan i Borås och driver eget bolag, Textile Support, med främst utbildning och rådgivining inom textila material och tygframställning både inom mode och inredningstextil.

Anders har en bakgrund som vävare i textilindustrin, lärare på Textilhögskolan och numera utbildare i eget bolag inom textila material och tygkunskap med uppdrag bl a på Tillskärarakademierna i Göteborg och Malmö, Modevetenskap i Lund, Malmstensskolan i Stockholm och Träcentrum i Nässjö.

Arrangörer: TEX! – Nätverket Modebransch Gbg och Röhsska Museet

Företagsbesök ATACAC

Välkommen på besök hos ATACAC på Ringön – Seminarium, samtal, nätverkande

Atacac är modestudion som digitaliserat processen att designa, presentera, sälja och producera kläder. De har tagit fram en affärsmodell där kläderna är billigare när du förbeställer, som inte kräver någon överproduktion eller lagerhållning och där det tar en månad från design till konsument. Atacac säljer även kläder för virtuella världar så att du kan klä dig för alla tillfällen. De har även tagit fram en egen designmetod för att skapa kläder för kroppar i rörelse. Atacac vill visa på de fördelar digitaliseringen ger för modeföretagen, för konsumenten och för planeten och inspirera branschen till att ställa om sig nu.

Mer info kommer – anmäl dig nedan redan idag

ATACAC WEB

    VÄX INTERNATIONELLT MED FÖRSÄLJNING TILL ASIEN – Borås och Göteborg 12 sep

    Många av de större svenska företagen gick in på den asiatiska marknaden för årtionden sedan och har utvecklat sin affärspotential i regionen. Resultatet är att svenska produkter och varumärken är kända för högkvalitativ och ledande teknik i Asia-Pacific (APAC). För flertalet svenska små och medelstora (SME) företag är dock Asien fortsatt outforskad mark med tillväxtpotential. För många SME har det mentala avståndet varit långt till Asien, med stor upplevd risknivå och kulturella skillnader.

    Om det någonsin varit läge för svenska små och medelstora företag att närma sig Asien så är det nu.

    Asien är för närvarande motorn för världens BNP-tillväxt och genererar över 50% av den globala tillväxten och mer än 50% av världens befolkning bor där. 22 av världens 37 megacities med mer än 10 miljoner invånare finns där. År 2020 kommer Asien att ha den största medelklasspopulationen i världen. Konsumtionen i Asien har fördubblats det senaste decenniet och överträffade nyligen Europa, samt förväntas gå om USA inom 5 år som den största konsumentmarknaden i världen.

    I seminariet kommer representanter från Business Swedens kontor i Tokyo och Seoul att belysa möjligheterna för småbolag i regionen med fokus på Japan och Sydkorea. Erfarenhet av framgångsfaktorer lokalt, hur få igång försäljning och undvika risker.

    Tid för öppen frågestund och möjlighet till att förboka kortare enskilda möten.

    BORÅS 12 september 2019, kl. 8.00 – 10.00. (kaffe och smörgås kommer att serveras)

    Business Gallery plan 1 Textile Fashion Center, Skaraborgsvägen 3A, Borås

    Anmälan: I formuläret här under

    GÖTEBORG 12 september 2019, kl. 12.00 – 14.00. (lättare lunch kommer att serveras)

    Regionens Hus, Bergslagsgatan 2, lokal: Kronan 2

    Anmälan: marina.gireva@vastsvenskahandelskammaren.se

       

       

       

      Textilbaren Gbg <3 marimekko

      Onsdag 24 april har vi den stora äran att få arrangera Textilbaren i marimekkos butik på Korsgatan 15.
      Vi bjuds på dryck och tilltugg, och minglar omgivna av marimekkos fantastiska design och får en exklusiv visning av den nya kollektionen.

      Det ryktas även om specialerbjudanden och annat trevligt 🙂

      Antalet platser är begränsat så därför ber vi er att anmäla er så fort som möjligt via formuläret nedan.

        Textilbaren Gbg på Unity Jazz

        AW för Textil och Modebransch på Unity Jazz .
        Denna kväll gästas vi av Thrive – Conscious Fashion, Bang Design & Re use samt Somenid. Ämnet är: Butiksdöd eller en bubblande kreativ stad. Om att driva butik i Gbg.
        Efter kl 19 blir det skön livejazz för det facila priset av 50 kr. Unity Jazz husband jammar med gäster.

         

         

        Mer om Textilbaren

        Säsongsavslutning Textilbaren Gbg – Vega Bryggeri

        Som avslutning på en trevlig säsong återvänder Textilbaren till coola Vega Bryggeri på Manufakturgatan på Ringön.
        Vega serverar sina goda öl och man får en unik möjlighet att testa säsongens nyheter innan alla andra. Vi bjuder på en liten men naggande god snacksbuffe och minglar och myser..
        Dessutom gästas vi av stans bästa trubadur Mille Andersson som sätter extra guldkant på tillvaron!
        Välkomna!